Buro98 streeft naar openheid en transparantie
Op deze pagina vind je informatie over veel voorkomende algemene onderwerpen:
Ben je een startende ondernemer? Kijk dan hier.
Hoe werkt het boeken van kosten?
Hoe stel je een factuur op?
Hoe werkt belasting?
Is een handig online boekhoudprogramma.
Extra informatie voor je administratie.
Heb je verdere of andere vragen?
Als klant moet je vragen altijd kunnen stellen! Domme vragen bestaan in onze ogen niet! Buro98 zal de antwoorden op eenvoudige vragen nooit in rekening brengen. We horen je vraag gewoon graag!
Starten
Wil je als ondernemer starten?
Dan zijn er veel zaken waar je aan moet denken. Allereerst is het belangrijk om te kijken of je voldoet aan de criteria van de belastingdienst. De belastingdienst kijkt bij het starten als ondernemer naar winstgevendheid, mate van zelfstandigheid, kapitaal, omvang in tijd en geld, aantal klanten, het ondernemersrisico en aansprakelijkheid.
Bijvoorbeeld:
- Je oefent zelfstandig een bedrijf of beroep uit. Hiervan is sprake als je producten verkoopt of diensten levert zonder dat je daarbij rechtstreeks door een baas wordt aangestuurd.
- Er moet daarbij wel sprake zijn van regelmatige inkomsten. Stel dat je één keer per jaar een reis organiseert voor een groep kennissen en daar wat geld aan overhoudt dan ben je geen ondernemer. Als je reizen organiseert voor klanten en daar je inkomen mee genereert dan ben je wel een ondernemer.
- Je hebt meerdere klanten of opdrachtgevers. Als je jaren achter elkaar voor hetzelfde bedrijf opdrachten uitvoert dan ben je geen ondernemer.
- Je verhuurt structureel een bezitting zoals een woning, vakantiehuis, caravan etc. Als je tijdelijk je huis verhuurt omdat het te koop staat dan ben je geen ondernemer, als je structureel geld verdient met de verhuur van een pand dan ben je wel ondernemer.
Kort gezegd komt het er dus op neer dat je voor de belastingdienst ondernemer bent, wanneer je structureel voordelen hebt uit de activiteiten die je verricht. Als je af en toe een los klusje doet ben je geen ondernemer.
Voldoe je aan de criteria dan moet je je melden bij de Kamer van Koophandel (KvK). Bij inschrijving bij de KvK wordt je meteen aangemeld bij de belastingdienst. Je hoeft je dus na inschrijving bij de KvK niet nog eens apart te melden bij de belastingdienst.
Voordelen van het inschrijven bij de KvK
- Je staat officieel geregistreerd als ondernemer, leveranciers en klanten kunnen zien dat het om een ‘echt’ bedrijf gaat.
- Je krijgt een KvK nummer. Bij sommige leveranciers kun je alleen klant worden als je een KvK nummer hebt.
- Als je in het begin meer investeringen dan opbrengsten hebt dan kun je BTW terug krijgen van de belastingdienst.
- Je kunt gebruik maken van de belastingvoordelen voor ondernemers.
- Uit je inschrijving bij de KvK volgt automatisch je aanmelding bij de belastingdienst.
- De kosten voor inschrijving bij de KvK bedragen ca. € 50,-.
Nadelen van het inschrijven bij de KvK
- Je zult elk kwartaal een aangifte BTW moeten doen.
- Aan het eind van het jaar moet je voor de inkomstenbelasting de ondernemersaangifte doen in plaats van de aangifte voor particulieren.
- Veel bedrijven gebruiken het handelsregister van de KvK voor marketingdoeleinden, als je een bedrijf inschrijft zou het kunnen dat je veel post en telefoontjes krijgt met aanbiedingen.
Belastingvoordelen voor ondernemers
Als je als ondernemer wordt aangemerkt door de belastingdienst én je voldoet aan het urencriterium (je besteedt tenminste 1225 uren per jaar en tenminste 50% van je werkuren aan je onderneming) dan kun je de belastingvoordelen voor ondernemers gebruiken. Als startende ondernemer geldt het 50% criterium nog niet. Deze voordeelregels zijn aftrekposten die je mag toepassen bij je aangifte inkomstenbelasting. Het gaat hier om de zelfstandigen- en startersaftrek, MKB winstvrijstelling en nog een aantal specifieke regels voor bijzondere situaties. Je betaalt dus veel minder belasting als je officieel ondernemer bent. Maar je bent daarentegen zelf verantwoordelijk voor het risico bij ziekte- en/of arbeidsongeschiktheid en je pensioen.
Zet een administratie op
Dit is nodig om belastingaangiften te kunnen doen. Daarnaast heb je er zelf ook voordeel van. Met een goede administratie kun je snel zien hoe je onderneming ervoor staat.
Je hebt als ondernemer een bewaarplicht van 7 jaar en als particulier 5 jaar.
Omzet, kosten & resultaat
“Zijn de kosten hoger, dan is de winst lager“.
De kosten zijn belangrijk als jij je winst (= resultaat) uit onderneming gaat bepalen. Je winst is namelijk: de omzet/opbrengsten minus de kosten van je onderneming. Alleen de kosten die je maakt voor de zakelijke belangen van je onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van je onderneming en de kosten die rechtstreeks op je onderneming betrekking hebben. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar.
Zakelijke kosten waarmee je te maken kunt krijgen, zijn:
- Adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming
- Huur van bedrijfsruimte (mits niet privé)
- Briefpapier en ander correspondentiemateriaal
- Reclame & publiciteit-kosten
- Inrichten van een kantoor of werkplaats (m.u.v. ruimte in de eigen woning)
- Onderhoudskosten
- Verzekeringen
Zakelijke kosten kun je helemaal aftrekken van je opbrengsten.
Alle kosten die betrekking hebben op 1 jaar, trek je volledig af in het jaar waarin je ze hebt gemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
- Lonen en andere personeelskosten
- Kosten van huur, verlichting en dergelijke (mits geen privé pand)
- Kosten van grondstoffen, goederen en diensten die je inkoopt voor het maken van omzet door de onderneming in dat jaar
- Kosten die te maken hebben met het jaarlijkse onderhoud van bedrijfsmiddelen
- Kosten van zaken met een geringe waarde – als vuistregel kun je aanhouden dat dit zaken zijn met een kostprijs lager dan € 450,-
Er zijn twee redenen waarom je sommige kosten niet in 1 keer mag aftrekken. In de eerste plaats kunnen de kosten te maken hebben met de aanschaf van bedrijfsmiddelen. Dat zijn je investeringen. Deze kosten kun je pas aftrekken naarmate de investeringen in waarde verminderen: het zogenoemde afschrijven. In de tweede plaats mag je vooruitbetaalde kosten, dat wil zeggen kosten die betrekking hebben op meerdere jaren, pas aftrekken in de jaren waarin je onderneming nut heeft van die kosten. De aanschafkosten van zaken die je een aantal jaren in je onderneming gebruikt, moet je gespreid over die jaren van de opbrengsten van je onderneming aftrekken. Op de meeste bedrijfsmiddelen schrijf je af.
Voorbeelden van investeringen zijn:
- Gebouwen, machines, auto’s, inventaris en andere duurzame zaken die je voor de bedrijfsvoering gebruikt (de zogenoemde materiele bedrijfsmiddelen).
Voorbeelden van vooruitbetaalde kosten zijn:
- Huur, verzekeringspremie en rente of een reclamecampagne voor 3 jaar die je in 1 keer hebt betaald.
Sommige kosten hebben zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter: van deze ‘gemengde’ kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar.
Voorbeelden van gemengde kosten die voor het zakelijke deel aftrekbaar zijn:
- Huur- en onderhoudskosten van een pand dat is verdeeld in een zakelijk en privé gedeelte.
- Telefoon- & internetkosten
- Een auto van de zaak (onder strikte voorwaarden)
Voorbeelden van gemengde kosten die niet aftrekbaar zijn
- Het behalen van een diploma waarvan je buiten de onderneming in belangrijke mate profiteert (rijbewijs).
- Kosten die verband houden met je gezondheid
Voor je eigen administratie en voor de belastingdienst moet je dus onderscheid maken tussen de verschillende soorten kosten. In de eerste plaats zijn niet alle kosten zonder meer aftrekbaar. En in de tweede plaats is er een onderscheid tussen kosten die in hun geheel in 1 jaar aftrekbaar zijn en kosten die over meerdere jaren gespreid aftrekbaar zijn.
De belastingdienst let bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn op het motief waarmee je de kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat je de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van je onderneming, accepteert de belastingdienst de kosten als aftrekpost. Je bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten je voor de onderneming maakt en hoeveel. De belastingdienst zal zich daar gewoonlijk niet mee bemoeien. Alleen als je kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn kan de belastingdienst ingrijpen. De belastingdienst mag dan toetsen of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Factuureisen
Als je in Nederland goederen of diensten verkoopt moet je hierbij een factuur leveren. Deze factuur moet aan een aantal eisen voldoen. Op elke factuur die je uitreikt moeten de volgende gegevens staan:
- Je eigen volledige handelsnaam en adres (enkel een postbusnummer is niet voldoende)
- De naam en het adres van de opdrachtgever of afnemer
- Je Btw-identificatienummer
- Je handelsregisternummer van de Kamer van Koophandel
- Een factuurnummer (doorlopende nummering)
- De factuurdatum
- De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
- Een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of diensten
- De vergoeding (de prijs exclusief BTW)
- Het toegepaste Btw-tarief & het bijbehorende Btw-bedrag
- Je bankrekeningnummer (IBAN) waarop de betaling gedaan moet worden
- Een betalingstermijn (gebruikelijk is 8 dagen, 14 dagen of een maand)
In sommige gevallen moet ook het Btw-identificatienummer van de opdrachtgever of afnemer op de factuur vermeld worden. Dat is het geval bij export van goederen of het leveren van diensten naar andere EU-landen. Ook bij Btw-verlaging moet het Btw-identificatienummer van de opdrachtgever of afnemer op de factuur worden vermeld. Dit laatste samen met de opmerking ‘BTW verlegd’ duidelijk vermeld.
Bij leveringen aan particulieren voor bedragen onder de € 100,- ben je niet verplicht een factuur te leveren.
BTW
BTW is een belasting die afgedragen wordt over de toegevoegde waarde
Je berekent de BTW (Belasting Toegevoegde Waarde), ook wel omzetbelasting genoemd, in de prijs voor je producten of diensten. Per maand, kwartaal of jaar doe je aangifte en betaal je de BTW afdracht. De BTW die je zelf hebt betaald over zakelijke kosten mag je aftrekken als voorbelasting in de aangifte. De BTW heeft geen invloed op je omzet of je winst. Als je Btw-plichtig ondernemer bent doen alleen de bedragen exclusief BTW ertoe. Je bent voor de BTW enkel een doorgeefluik voor de belastingdienst!
Op welk moment ben je BTW verschuldigd?
Dit hangt af van het stelsel dat je toepast voor je BTW administratie, in Nederland is dit het kasstelsel of het factuurstelsel.
Het kasstelsel geldt voor ondernemers die voornamelijk goederen of diensten leveren aan particulieren. Zij berekenen de BTW op basis van kas- en bankadministratie. Je bent de BTW verschuldigd als je de inkomsten hebt ontvangen. Bijvoorbeeld op je bankrekening of in je kas.
Het factuurstelsel geldt voor ondernemers die goederen en diensten leveren aan ondernemers. Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Bijvoorbeeld bij verenigingen of stichtingen. Pas je het factuurstelsel toe dan bepaalt het tijdstip waarop je de factuur uitreikt welk Btw-tarief geldt.
Welk Btw-tarief bereken je aan klanten?
Het algemeen geldende Btw-tarief is 21% (sinds 1 oktober 2012). Voor sommige goederen en diensten geldt het lage tarief van 9%, het 0% tarief of een vrijstelling. Het 21% tarief geldt voor alle goederen en diensten die niet vrijgesteld zijn, en die niet onder het 9% of 0% tarief vallen.
Zijn de goederen en diensten vrijgesteld voor de BTW?
In een aantal branches en voor een aantal activiteiten ben je vrijgesteld van BTW. Je brengt dan geen BTW in rekening.
Let op! Als vrijgestelde ondernemer mag je de door jou betaalde voorbelasting niet terug vragen!
Enkele vrijgestelde branches en bedrijfsactiviteiten zijn:
- Kinderopvang
- Jeugd- & jongerenwerk
- Gezondheidszorg
- Onderwijs (onder voorwaarden)
- Begrafenisondernemers
- Componisten, schrijvers, cartoonisten & journalisten
- Financiële diensten & verzekeringen
- Lezingen en excursies & rondleidingen (onder voorwaarden)
Het lage Btw-tarief van 9%
Voor een beperkt aantal goederen mag je het verlaagde Btw-tarief van 9% toepassen.
Het gaat dan o.a. om:
- Voedingsmiddelen
- Kunst, verzamelvoorwerpen & antiek
- Boeken & periodieken
Het verlaagde tarief geldt voor o.a. de volgende diensten:
- Fietsreparatie
- Schoeisel & lederwaren repareren
- Kleding repareren
- Diensten van kappers
- Werkzaamheden aan woningen (tijdelijk en onder voorwaarden)
- Het bieden van kampeergelegenheid & logies
- Cultuur & recreatie
- Uitvoerende kunstenaars (sinds 1 juli 2012)
- Sport waaronder zwembaden & sauna’s
- Personenvervoer
- Het verkopen van voedingsmiddelen in de horeca
Het Btw-tarief van 0%
Je hanteert het 0% tarief als je bijvoorbeeld goederen of diensten exporteert. Je brengt dan geen BTW in rekening, op de factuur noteer je 0% BTW.
Bijzondere regelingen
In de BTW zijn o.a. de margeregeling en de verleggingsregeling. Ben je handelaar in gebruikte (marge) goederen dan mag je de margeregeling toepassen. Je berekent de BTW dan niet over je omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. Bij de verleggingsregeling betaal jij niet de BTW aan de belastingdienst, maar de ondernemer aan wie je diensten of goederen levert. Je ‘verlegt’ de BTW naar deze ondernemer. Op je factuur vermeld je ‘BTW verlegd’ en daarnaast het Btw-identificatienummer van de ondernemer naar wie je de BTW verlegd. In je eigen BTW aangifte vul je in voor welke omzet je de BTW hebt verlegd. Is de BTW naar jou verlegd? Dan vul je de vergoeding die je betaald hebt en de naar jou verlegde BTW in.
Ook als je zaken doet met buitenlandse ondernemers kan de verleggingsregeling gelden. BTW is dan naar jou verlegd of je verlegt BTW naar de buitenlandse ondernemer.
Kleine Ondernemers Regeling (KOR)
Heb je een klein bedrijf en blijft je omzet (vrijgestelde omzet telt hier niet in mee) op jaarbasis onder de € 20.000,- dan kun je een verzoek tot ontheffing van BTW plicht vragen. Je hoeft dan geen BTW meer op je facturen te vermelden. Let op! Het gevolg hiervan is ook dat er geen voorbelasting teruggevraagd kan worden op je inkoop of investeringen. Kies je voor deze regeling dan zit je hier ook minimaal 3 jaar in tenzij je omzet boven de € 20.000,- komt dan moet dit gemeld worden en ben je direct weer ondernemer voor de BTW.
Kleisteen
Waarom werkt Buro98 met Kleisteen?
En waarom is dit aantrekkelijk voor jou als klant?
Buro98 werkt naast Excel graag met het online boekhoudpakket van Kleisteen om de volgende redenen:
- Kleisteen is een compleet online boekhoudpakket voor een voordelige prijs.
- Geen software installeren.
- Eenvoudige invoerschermen in begrijpelijke taal.
- Direct na aanmelden beginnen.
- Rechtstreeks vanuit Kleisteen naar de inlogpagina van de belastingdienst voor je Btw-aangifte.
- Automatische bankkoppeling mogelijk.
- Digitale inbox waar facturen en bonnen naar toe gestuurd kunnen worden.
- Kleisteen verzorgt de back-ups.
- Geen kennis van boekhouden nodig, zo min mogelijk jargon.
- Gunstige prijs – functionaliteit verhouding.
- Flexibel in opzeggen en uitbreiding naar hogere versies.
- Altijd een actuele stand van zaken via management dashboard en winst- & verliesrekening.
- Kleisteen luistert naar haar klanten, veel aanpassingen komen voort uit vragen van klanten.
- Boekhouder en klant kan meewerken en (accountant kan mee)kijken vanaf eigen computer.
De prijzen voor een Kleisteen abonnement via Buro98
Als je je abonnement via Buro 98 laat beheren kunnen wij je een korting geven op de prijzen die Kleisteen hanteert.
- een Standaard abonnement € 16,50 i.p.v. € 18,50 per maand
- een Premium abonnement € 30,25 i.p.v. € 37,50 per maand (met mogelijkheden voor autorisatie en een projectadministratie)
- een Pro abonnement € 60,00 i.p.v. € 95,00 per maand (met mogelijkheden voor autorisatie, projectadministratie & voorraadbeheer)
De bovengenoemde prijzen zijn inclusief 1 klantgebruiker, de kosten voor een extra klantgebruikers bedragen € 4,00 per maand. Voor een ZZP abonnement is het vanaf twee kantgebruikers voordeliger dit abonnement rechtstreeks bij Kleisteen af te sluiten.
De kosten voor het verwerken van je administratie in Kleisteen zonder eigen klant- gebruik bedragen € 7,50 per maand.
Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW en Buro98 berekent de kosten voor het abonnement eens per kwartaal door aan haar klanten.
Deze prijzen zijn vastgesteld per 1 januari 2024.
Meer informatie over Kleisteen vind je via de link: www.kleisteen.nl
Links
Handige links:
- Belastingdienst
- Kamer van Koophandel
- Online boekhouden doet Buro98 samen met Kleisteen.
- Voor het verwerken van loonadministraties werkt Buro98 prettig samen met JFK Advies.
- Een mooi alternatief voor een dure ziekte- en arbeidsongeschiktheidsverzekering kan een Broodfonds zijn. Voor meer informatie kun je terecht bij de Broodfondsmakers.
- Buro98 is aangesloten bij de beroepsvereniging van het Register Belastingadviseurs.